سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم فرزندان دنیایند ، و فرزندان را سرزنش نکنند که دوستدار ما در خود چرایند . [نهج البلاغه]

نوشته‏ها و خبرهای یک دوست

به دنبال انتشار شایعه وجود فیلم غیر اخلاقی موسوم به یکی از هنرپیشه‌های سریال نرگس در دو ماه گذشته، شایعه جدیدی مبنی بر انتشار فیلم خاص یک هنرپیشه دیگر تلویزیون نیز با جدیت مطرح شد. بر این اساس هفته گذشته در پوشش یک خریدار معمولی در مناطق مختلف تهران به جستجوی فیلم جدید پرداختیم.
یک دلال فیلم سابقه‌دار که در محدوده پشت‌شهرداری سابق فعالیت می‌کند، مدعی شد که توزیع‌کننده اصلی سی‌دی تصاویر هنرپیشه جدید است.
وی خبرنگار را به بهانه یافتن فضای امن با موتورسیکلت خود به ترمینال اتوبوس فیاض‌بخش برد و در آنجا چند سی‌دی را به او داد و عنوان کرد که باید تمام آن‌ها را بخرد. اما هنگامی که خبرنگار خود را به او معرفی کرد و قصد داشت سی‌دی مورد نظرش را در لپ‌تاپ قرار دهد، دلال با آوردن بهانه‌های مختلف از تست سی‌دی ممانعت کرد. سی‌دی بعد از رفتن دلال تست شد اما فیلم هنرپیشه جدید نبود. خبرنگار به 7 دلال دیگر در پشت‌شهرداری و میدان‌های مختلف مراجعه کرد اما با وجود پرداخت مبلغ هنگفتی به آن‌ها، فیلم هنرپیشه جدید را به دست نیاورد.
با توجه به این که دلالان پس از فروختن جنس مکان خود را برای مدتی تغییر می‌دهند، خبرنگار با پشتیبانی یک گروه، از بامداد چهارشنبه 8 آذرماه در منطقه پشت‌شهرداری به انتظار دلال نشست و ساعت 8 بعدازظهر پس از شناسایی؛ فرد مورد نظر، به پرسش‌های خبرنگار پاسخ داد.

* چنین فیلمی وجود ندارد
دلال سی‌دی با بیان این که وجود فیلم جدید شایعه است، اظهار کرد از زمانی که این شایعه پخش شده، او و همکارانش با فروش فیلم‌های دیگر به عنوان فیلم هنرپیشه، درآمد چشمگیری کسب کرده‌اند.
وی به خبرنگار گفت که هر روز بر تعداد متقاضیان افزوده می‌شود و به همین علت از مدتی پیش تلاش کرده‌اند شایعه را با گستردگی و قدرت بیشتری منتشر کنند.

پایان یک شایعه
دلال فیلم گفت: «مردم به دنبال چیزی می‌گردند که وجود ندارد و آن را ندیده‌اند. ما هم به دنبال پول هستیم و تا آنجایی که بشود، تیغ‌شان می‌زنیم.»
هنگامی که وی در میان حرف‌های خود قسم به زبان آورد، خبرنگار از او پرسید: «تو به خدا اعتقاد داری و این کارها را می‌کنی؟!» دلال گفت: «تو خودت چرا دنبال فیلم هستی؟! نان زن و بچه من هم از این راه است.»
تمام افرادی که خبر وجود این فیلم را برای دیگران تعریف می‌کنند، خودشان آن را ندیده‌اند. شاید منشأ این شایعه، دلالان سی‌دی باشند که با پخش تصاویر شهروندان، تنها در پی سودجویی بیشتر هستند.

دوربین خانگی
در کشورهای پیشرفته، پیش از توزیع یا انتشار وسیع هر نوع تکنولوژی یا خدمات جدید، درباره بهره‌گیری صحیح از آن فرهنگ‌سازی می‌شود و زمانی که جامعه با قابلیت‌های آن آشنا شد، انتشار و توزیع آغاز می‌شود.
در کشور ما در هیچ زمانی برای هیچ چیزی فرهنگ‌سازی نشده است. سال‌ها قبل اتومبیل یک کالای بسیار لوکس محسوب می‌شد و افراد معدودی آن را در اختیار داشتند.
اما با تولید پیکان در ایران، عده کثیری صاحب اتومبیل شدند، بدون این که با اتومبیل و فرهنگ ترافیک آشنا شدند. در آینده نیز کسی به فرهنگ‌سازی توجهی نکرد و جامعه به رانندگی با عادت‌های مسخره خود ادامه داد. به همین علت است که هنوز مأمور راهنمایی و رانندگی برای بستن کمربند ایمنی، توقف پشت چراغ‌قرمز و حتی بوق نزدن مقابل بیمارستان‌ها به رانندگان تذکر می‌دهد.
فرهنگ‌سازی ترافیک، وظیفه راهنمایی و رانندگی نیست و مجلس بایست قانونی در راستای برنامه‌ریزی و اجرای آن اقدام کند.
پیش از آموزش فرهنگ استفاده از دوربین خانگی (هندی‌کم)، در سال‌های اخیر واردات موبایل‌های مجهز به دوربین گسترش یافت. خیلی‌ها تصور کردند چون موبایل آن‌ها مجهز به دوربین است، باید در هر مکانی از آن استفاده کنند. پس از مدتی برخی افراد متوجه شدند می‌توانند از صحنه‌های زندگی خصوصی دیگران فیلم بگیرند. اندکی بعد این عمل به یک سرگرمی و تفریح همه‌گیر تبدیل شد و افراد تصویرها را در بانک‌های تصاویر سایت‌های اینترنت به اشتراک گذاشتند. امروز به محض این که در خیابان دو نفر با یکدیگر درگیری لفظی می‌کنند، موبایل عابران به طرف آن‌ها زوم می‌شود.

امنیت فیلم
موارد متعددی مشاهده شده که سارقان هنگام سرقت از خانه‌ها، فیلم‌های خانوادگی را نیز با خود برده‌اند و یا افرادی در میان اقوام و آشنایان، اقدام به تکثیر فیلم مجالس کرده‌اند. به همین علت پلیس به خانواده‌ها هشدار داده است که فیلم‌های خصوصی را در مکانی امن و حتی گاوصندوق نگهداری کنند. در روزهای اخیر روزنامه‌ها به شهروندان تذکر داده‌اند که از محافل خصوصی خود فیلم تهیه نکنند؛ در حالی که این درخواست منطق به نظر نمی‌رسد. فرد نمی‌تواند به خاطر وجود سودجویان یا احتمال به سرقت رفتن یک کاست فیلم یا سی‌دی، از گرفتن فیلم و عکس یک مجلس مهم و خاطره‌انگیز صرف‌نظر کند. پس تلاش می‌کند فیلم را در مکانی امن نگهداری کند و آن را تنها برای افراد بسیار نزدیک و مطمئن نمایش دهد.
در چند سال گذشته مشاهده شده که پس از توزیع فیلم مجالس خانوادگی یا دوستانه، تعدادی از کسانی که در فیلم حضور داشته‌اند بر اثر فشار روحی یا تعصب شدید اطرافیان، دچار افسردگی شده و یا اقدام به خودکشی کرده‌اند.

تصاویر غیراخلاقی
در حال حاضر فیلم‌های غیراخلاقی متعدد ضبط شده در کشور در شبکه توزیع غیرقانونی سی‌دی وجود دارد. بررسی تصاویر نشان‌دهنده گسترش این جرم در 5 سال اخیر است. برخی از این تصاویر، با رضایت و اطلاع قبلی هر دو طرف گرفته می‌شود.
پخش این چنین فیلمی بدون اطلاع یکی از طرفین، جرم است؛ زیرا آبرو و حیثیت آن فرد در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد. ممکن است یک فیلم به صورت کاملا تصادفی در اختیار فرد دیگری قرار گیرد و یا با هدف انتقام‌جویی یکی از طرفین منتشر شود.
هنگامی که مخفیانه از کسی تصویربرداری می‌شود، یک عمل غیراخلاقی مجرمانه صورت گرفته است.
چند سال قبل به دنبال برخورد جدی مقامات قضایی با عاملان تولید و توزیع فیلم‌های مخفی، کسی علاقه‌ای به انجام آن نداشت. اما با گذشت زمان، مجرمان راه‌های گریز را طراحی کردند تا ردپایی از خود بجا نگذارند.
امروز انجام دادن این عمل، یک سرگرمی خاص همراه با شرط ‌بندی است. عامل اصلی تولید این تصاویر، تقلید از کشورهای غربی است. جامعه ما تصور می‌کند هر چیزی که در فیلم‌ها مشاهده می‌کند، واقعا در کشورهای دیگر وجود دارد و همه مردم آن کشور‌ها نیز این اعمال را انجام می‌دهند. پس برخی افراد که در توهم زندگی غرق شده‌اند، تلاش می‌کنند از هر طریقی خود را به آن‌ها نزدیک نشان دهند.
افزایش باندهایی که پس از گرفتن مخفیانه تصاویر از دختران دانش‌آموز آن‌ها را تهدید به توزیع فیلم می‌کنند و مورد اخاذی قرار می‌دهند، نمونه بزرگی از فعالیت سودجویان و مجرمان و در خطر بودن حیثیت و حرمت شهروندان است. بسیاری از افرادی که مورد اخاذی قرار می‌گیرند، به علت ترس از تهدید اخاذی‌کنندگان به مراجع قضایی شکایتی نمی‌کنند.




پیمان پدرام ::: شنبه 85/9/11::: ساعت 4:50 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 6


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :21975
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<